Warning: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/osso.dk/usa.osso.dk/wp-content/themes/Divi-Child/functions.php on line 73
Dag #17 (25/09-2015) | USA Rejsen 2015

ArrowLeft

Dag #17 – 25/09-2015

ArrowRight

Plan:

  • Køre til Kingman mod Los Angeles

Stop undervejs:

Overnatning:

  • Black Mountain RV Park
    • 6600 Oatman Road, Golden Valley, AZ 86413

Kingman

Kingman er en by, de fleste turister i Californien, Arizona og Nevada stifter bekendtskab med, når de er på kør-selv ferie i det vestlige USA. Med sin strategiske placering omtrent halvvejs mellem Los Angeles, Las Vegas og Grand Canyon er Kingman ikke til at komme uden om. Men det er der heller ingen grund til: Kingman ligger på Route 66 og har masser af klassiske moteller og restauranter med afsæt i Route 66. Vil du hellere have tog, kan Kingman også levere: Byen er et jernbaneknudepunkt på hovedbanen mellem Los Angeles og Chicago.

Det var anlæggelsen jernbanen i 1883, der var med til at skabe Kingman, og jernbanen spiller stadig en særdeles vigtig rolle for Kingman, der er et jernbanekundepunkt. Mellem 100 og 150 godstog passerer dagligt gennem Kingman på vej mellem Los Angeles og Chicago. Så det er måske en god ide lige at tænke lidt over den oplysning, inden du vælger motel – hvis du vil have nattero.

Du kan også tage toget til Kingman: Amtrak’s Chicago-Los Angeles ekspres Southwest Chief stopper dagligt ved ny renoverede stationsbygning i Kingman. Stikker du hovedet indenfor, ligger der sågar et nyt modeltogsmuseum inde i stationsbygningen. Det var den ingeniør, som var på research tilbage i 1880 for at finde den bedste linjeføring for jernbanen, Lewis Kingman, der har givet navn til byen.

Et godt rigtigt godt sted at starte et besøg i Kingman er i byens besøgscenter, Powerhouse Visitor Center, indrettet i et tidligere elektricitetsværk. Her har man en permanent udstilling om Route 66 og Kingman. Men husk at kigge op under loftet også, for deroppe kører der også små tog rundt, sirligt på deres skinner langs med loftet.
Og man er i den grad bidt tog i Kingman, for på den modsatte side af gaden skråt overfor Powerhouse Visitor Center finder du byens Locomotive Park med et gammelt damplokomotiv fra 1928.

Kingman er med 28.000 indbyggere den største Route 66 by i Arizona efter Flagstaff. Og med sin strategiske placering omtrent halvvejs mellem Las Vegas og Grand Canyon har byen naturligvis en stor buket af moteller og restauranter langs Route 66.

Blandt de mest interessante set med en Route 66 vinkel er Route 66 Motel i det østlige del af byen, der om aftenen gør kraftigt opmærksom på sig selv med et imponerende neonskilt. En anden valgmulighed er El Trovatore Motel i den sydvestlige ende af byen, der heller ikke sparer på neonbelysningen. Motellet er kendt for sine Hollywood-tematiserede værelser. El Trovatore Motel har en historie, der går helt tilbage til 1939 som motel.

I samme afdeling – og på den modsatte side af gaden – ligger det velholdte Hill Top Motel med slogan’et Best View in Kingman. Hill Top Motel er et klassisk motel fra 1954 med mulighed for at køre bilen helt op foran de lave værelsesfløje og med tilhørende neonskilte. Ren Route 66 nostalgi, og utallige rejsende har gennem tiden boet her.

En enkelt gæst havde Hill Top Motel dog nok gerne været foruden, nemlig Timothy McVeigh, som boede fire dage på værelse 119 i februar 1995, inden han sprængte Forbundsbygningen i Oklahoma City i luften og fik 168 menneskers liv på samvittigheden. Den historie kan du læse mere om i min artikel om Route 66 i det vestlige Oklahoma.

Når det gælder restauranter, er det svært at komme uden om Mister D’z Route 66 Diner, der med sit klassiske 50’er interiør med vinylbåse og jukeboks og et lige så klassisk menukort med burgere og milkshakes helt lever op til forventninger om en madoplevelse på Route 66. Den kinesiske House of Chan, der også har været et ikon i Kingman siden 1950’erne, er desværre lukket.

Hvis ikke dit ophold i Kingman kun handler om at overnatte og opleve Route 66, så overvej lige at lægge vejen forbi Kingman Army Airfield Museum. Det er indrettet i en gammel hangar på den nedlagte luftbase, der spillede en helt central rolle under 2. verdenskrig.

Kingman Army Airfield blev anlagt i 1942 og var træningsbase for de skytter, der blev uddannet til at sidde i de amerikanske bombemaskiner under 2. verdenskrig. Hele 36.000 soldater blev uddannet som skytter her under 2. verdenskrig, inden de blev sendt ud i verden for at deltage stillehavskrigen mod japanerne og udstationeret i England i krigen mod tyskerne.

Efter krigen blev mange af de amerikanske bombemaskiner – 7.000 i alt – skrottet på basen i Kingman. I alt blev der fra 1946 til 1948 sendt over 30.000 tons aluminium ud af Kingman, som tidligere havde udgjort råmaterialet i bombemaskinerne.

Historien om de amerikanske skytter og bombemaskiner under 2. verdenskrig oprulles på Kingman Army Airfield Museum, som ligger øst for Kingman ved siden af den nuværende lufthavn i Kingman, ikke langt fra Route 66 i retning mod Seligman.